vineri, 17 decembrie 2010

Trafic si prostie

De fiecare dată când un articol de-al meu este preluat de un site mai mare(în principal Hotnews) traficul blogului se dublează. Dacă într-o zi normală am 500-700 de unici, în zilele de preluare traficul sare la peste 1000, cu vârfuri care depăşesc uneori 2000 de vizitatori. Pentru un blogger, vârfurile de trafic reprezintă cele mai bune zile, în timp ce zilele în care numărul de vizitatori stagnează sau este în scădere sunt zile de coşmar şi îngrijorare. La mine se întâmplă exact pe dos. Nu-mi dau seama cum, la fiecare preluare, creşterea de trafic are ca efect pogorârea, atacul unui val de prostie galopantă asupra blogului meu.

Întotdeauna mi-a fost greu să înţeleg psihologia prostului. Chiar dacă pentru această clasă de indivizi avem de-a face cu o complexitate redusă a facultăţilor intelectuale, a trăirilor şi a percepţiilor lor, rezultatul este, de cele mai multe ori surprinzător. Prostul este imprevizibil, judecăţile sale(dacă pot fi numite aşa) se află sub efectul hazardului.Ceea ce este de-a dreptul dezarmant, este modalitatea prin care concluziile judecăţii unui prost se translatează în credinţe, devin axiomatice, iar pentru apărarea acestora individul recurge, uneori, la gesturi radicale.

N-o să vă ascund faptul că am momente când sunt fascinat de prostie şi de manifestările ei. Vârful prostiei este atins în mulţime, atunci când psihologia maselor este cea suverană şi când apar manifestările radicale, deciziile inexplicabile sau acţiunile radical-spontane. În lumea virtuală, se manifestă, de asemenea, o psihologie a maselor în momentul în care grupuri eterogene de indivizi se întâlnesc într-un mediu interactiv(fie el forum, secţiune de comentarii etc.). Este de-a dreptul interesant de observat  magnetismul prostiei, cum un comentariu aberant(de cele mai multe ori mustind de greşeli de ortografie) atrage adepţii care dezvoltă opinia iniţială mulând-o pe realităţile şi percepţiile lor. La momentul maxim, pe care-mi place să-l numesc vârful empatic, se poate observa cum masa deja creată acţionează unitar, taxând instantaneu orice opinie contrară şi anihilând din faşă manifestările adverse. Este o translatare în mediul virtual(de cele mai multe ori la o scară mică) a ceea ce se întâmplă cu masele scăpate de sub control în timpul revoluţiilor sau a manifestărilor violente de stradă.

Revenind la blogul meu, de fiecare dată când am un vârf de trafic, am de-a face cu un atac al prostiei. Ieri, spre exemplu, m-am trezit pe la prânz cu un telefon de la un prieten care, râzând, îmi spunea că unu' a început să facă manifestaţie spontană pe blogul meu. În prima fază nu prea am înţeles despre ce e vorba, dar după ce am intrat pe blog am înţeles care era buba: un individ care se semna Petre urla că-l cenzurez. Şi urla în câteva jde mii(vorba lu' nea Nelu) de comentarii identice. De fapt, problema lui provenea de la filtrul spam care îi blocase nişte comentarii. Îmi şi imaginez cum, în acel moment, trăind cu impresia că întreg universul complotează împotriva dilemelor lui de "păcălit de bancă", şi-a luat CTRL+C-ul şi CTRL+V-ul la spinare şi s-a răzbunat amarnic pe mine. Văzându-i dilemele, nu i-am activat comentariile, iar reacţia lui a fost pe măsură; cei care au urmărit ieri blogul au putut-o observa mai bine... Un altul(de fapt acesta a fost magnetul iniţial), îmi reproşează că nu ştiu despre ce vorbesc din cauză că banca la care are el creditul a mers mişeleşte pe două căi: pe de o parte declara că negocia cu clienţii, iar pe de altă parte modifica denumirea unor comisioane. Nasol aspect! Altul acuză că are parte de clauze abuzive(nu înţeleg de ce nu le contestă în instanţă). Un ilustru anonim, care se crede intelectual, este autorul un ei alte perle:
Din pacate, exista o mare diferenta intre "rezervele minime obligatorii" pe care bancile le tin in conturile BNR si banii primiti de la FMI. Se pare ca autorul articolului nu cunoaste prea bine destinatia celor doua tipuri de fonduri. ;)
Cât de prost trebuie să fii ca să emiţi o asemenea părere? Omul îşi dă seama că poate fi penibil, dar se salvează sub protecţia anonimatului. La fel de bine se protejează şi un altul care, din cauză că, spune el, "nu şi-a asumat abuzurile băncilor", găseşte de cuviinţă să mă facă oligofren. Superb!

Exemple sunt numeroase, iar o parte din comentarii le-am lăsat. Sunt un material foarte util celor care sunt fascinaţi de feţele şi manifestările prostiei.

11 comentarii:

  1. Don't worry be happy!
    Problemele economice le vor da o lectie amara, dar din pacate va fi degeaba, nu vor fi in stare sa prevada ca o vor lua peste ochi, apoi nu vor intelege ce i-a lovit iar la final nu vor fi in stare sa invete nimic din ce li s-a intimplat.
    N-ai cu cine, dom'le, n-ai cu cine... :(

    RăspundețiȘtergere
  2. felcitari pt analiza fina si descrierea mecanismului din paragraful 2 (am avut un moment de 'evrika' cand textul verbaliza idei care existau latent).
    drama e ca sensul constructiv al criticii este inexistent la majoritatea romanilor.

    RăspundețiȘtergere
  3. Mda , ceva trafic ieri.
    Pentru "anonim" ...la sectiunea alegeti o identitate, cel mai facil este anonim ( de unde si numarul mare).
    Legat de OU50 , poate trebuia negociata odata cu acordul FMI, pastrarea cursului, nivelul rezervelor si programul "prima casa". Toate aceste masuri duc la o buna functionare a sistemului bancar, in favoarea bancherilor; adoptarea unor masuri care transfera pierderile generate de "entuziasmul" bancherilor doar asupra clientilor sau asupra contribuabililor , sincer nu mi se pare ortodoxa.
    PS si eu am postat ieri, dar am plecat din riscograma. Si adevarat ca in afara de frustrare si furie, nu intelegi prea mare lucru din unele comentarii.

    RăspundețiȘtergere
  4. poate nu e prostie, poate e disperarea unor oameni care s-au tepit rau cu bancile, care evolueaza spre un soi de nebunie, datorita si faptulului ca s-au trezit in lanturi si nimeni nu mai e dispus sa-i asculte sau sa incerce sa-i scoata din situatia asta. Altfel nu inteleg atata inversunare.

    RăspundețiȘtergere
  5. Vezi de ce nu mai scriu. M-am plictisit de prosti. :-)

    RăspundețiȘtergere
  6. Mircea: Disperarea aia e prostie! Nu-si rezolva nicio problema cu banca daca ma face pe mine prost, dobitoc sau oligofren. Crede-ma, nu are nicio relevanta!
    Dan Selaru: E pacat ca te-ai hotarat sa nu mai scrii. Cel putin eu o percep ca pe o pierdere.
    Prostimea e atat de debusolata si violenta din cauza ca nu este condusa. Atata vreme cat capetele luminate vor continua sa capituleze in fata ei(sau, mai rau, sa se coboare la nivelul ei) societatea se va misca la fel de haotic si aberant ca si acum. Poate ca aceasta ar trebui sa fie lupta prioritara a celor care cred ca au ceva de spus.

    RăspundețiȘtergere
  7. Tu ca tu, da uite eu consider ca cine nu e de acord cu mine, ori sugereaza ca sunt outsider in raport cu ce judec de zor, e...prost.

    Multora le-am si spus sa nu-mi mai calce pe blog, ca-i scade nivelul. Mai bine... 5000 de unici pe luna, decat un trafic decent si format din prosti.

    RăspundețiȘtergere
  8. "Magnetismul" despre care vorbesti este studiat stiintific. Amintesc doar de "spiral of silence" sau "bandwagon effect". La SNSPA cel putin se studiaza destul de bine asta. Daca vrei sa scapi de sentimentul ca ai descoperit roata, poti sa aprofundezi subiectul direct din manuale. Prostia umana e la fel de certa precum aerul. Daca constientizezi asta, poti incepe sa intelegi si "reactiile chimice" sociale.

    RăspundețiȘtergere
  9. Si eu sunt unul din multime(prostime)care recunoaste ca a gresit in momentul in care a luat un credit in conditii dezavantajoase dar nu mi-am inchipuit vreodata ca bancile pot merge atat de departe.Asa am gandit atunci.Dar asta nu ma impiedica acum sa vad ca in tot acest timp,cei care aveau si au obligatia sa protejeze clientii bancilor fac tot felul de simpozioane si intalniri tovarasesti cu bancherii.Sunt aceeasi care au avizat toate aceste "produse bancare".Si care au printre altele atributia de a supraveghea sistemul bancar romanesc.Sigur ca acum voi fi mai atent cand voi semna ceva cu banca.Pana una alta am semnat cu un avocat ca sa-i dau in judecata.
    Si in final v-as propune sa ne tratati individual,chiar daca suntem "anonimi" si daca unii sar calul. Asta nu inseamna ca printre noi nu sunt si persoane care vor sa invete din greselile trecute si sa nu le mai repete.Dar pentru asta avem nevoie in continuare de sprijinul celor care intelegeti mai bine decat noi"meandrele" economiei de piata capitaliste chiar daca mai facem uneori si greseli gramaticale.Sigur ca nu aveti nici o obligatie sa ne"educati"insa daca purtati discutii doar in cerc restrans poate va simtiti mai confortabil dar atunci sa nu va mirati cand societatea in ansamblu se va deteriora de la o zi la alta.Si vor aparea tot mai multi "anonimi" care sa va faca in fel si chip pentru un punct de vedere publicat pe un blog.
    Anonimul Cornel

    RăspundețiȘtergere
  10. Anonimul Cornel din 18 decembrie 2010 21:46,

    Protectia, protejarea de care vorbesti este responsabilitatea in primul si-n primul rand a individului in cauza.

    Daca asteptam sa ne "protejeze" statul si alte comitete si comiții o dăm deja in penibil.

    Vorbesti si de aprofundarea, intelegerea mecanismului economiei capitaliste.

    2 camere vechi de ~30 ani, ~100.000 euro, credit pe 30 ani, in final plata ~300.000 euro si un apartament vechi de ~60 ani, totul la un salar de ~5000 anual.

    Ce intelegere aprofundata vrei ca sa-ti dai seama ca iei țeapă.

    Bun simț, moncher!

    RăspundețiȘtergere
  11. Captain Obvious resides in Adamclisi...

    RăspundețiȘtergere

Atenție! Comentariile sunt supuse moderării și vor fi vizibile după o perioadă cuprinsă între 1 și 4 ore. Sunt permise doar comentariile care au legătură cu subiectul.
Pentru discuţii mai flexibile folosiţi canalul de Telegram Dan Diaconu(t.me/DanDiaconu)